Barion Pixel

Minden vásárlás után 5%-ot faültetésre költünk! Részletek

Skip to content

Így szoktattam le az óránkénti ébredésről a kisbabám – 2. rész

A totyogósok és kisgyermekek legtöbbször azért kelnek gyakran éjjel, mert megszokták, hogy külső segítséget kapnak az elalváshoz. Az erről való leszoktatás jelentőségéről az altatásról szóló cikksorozatunk 1. részében írtam. Most a gyakorlati lépéseket vesszük át a zavartalan éjszakákhoz vezető úton!

Kezdjük az alapokkal! Alakíts ki megnyugtató, kiszámítható, de gyors alvási rutint. Kedvedre válogathatsz magatoknak az alvási rutinok közül, amelyet ebben a cikkben gyűjtöttük össze. Fokozatosan vezesd át a babádat az ébrenlétből a pihenés felé. 5-10 percnél ne tartson tovább az alvásra hangolódás, mert akkor már túlingerelheted a gyermeked.

Evés =/= alvás

Az önálló elalvás egyik kulcsa, hogy szét tudjátok választani az esti rutinban az evéstől és az altatást. A cicin vagy cumisüvegen elalvás természetes egy pár hónapos babánál. Azonban ez a szokás sokáig megmaradhat és akár 1-1,5 éves korban is követelheti a csemete az esti ellazuláshoz. 

Természetesen semmi gond nincs azzal, ha szoptatással altatod a gyermeked akár az első szülinap után is! Éjjel is gyakran becsekkol a totyogósod cicizni? Ha ez neked is megfelel, akkor szuper! Nincs tennivalód. Örülj, hogy mindkettőtök számára ideálisan alakulnak az esték. Itt most azoknak adok tanácsot, akiknek sűrűn kel éjjel a gyermeke és az anya nem tud emiatt eleget pihenni.

Fontos, hogy az etetést ne teljes sötétségben végezd. Ha azt látod, hogy kezd beütni a kajakóma, de még nem evett eleget a gyermeked, akkor szakítsd félbe az etetést. Picit beszélj hozzá, finoman tartsd ébren, majd folytasd az etetését. Ha már jóllakott, akkor folytasd az alvási rutint és még ébren (de legalábbis félálomban) tedd az ágyába a kicsit.

óránkénti ébredésről

Száműzd az alvási segédleteket

Az olyan alvás segítőktől, mint a cumi, cumisüveg, cici, ringatás, stb. ideje megszabadulni! A helyzet az, hogy bár kényelmesnek tűnhet elsőre, ha cumin alszik el a gyermeked, de ha kiesik a szájából éjjel, akkor üvöltéssel fogja jelezni, hogy valaki azonnal keresse meg neki. Hasonló a helyzet a cumisüveggel és a cicin altatással is. Sőt, ha a karodban ringatva alszik el a csemetéd, akkor a ringatás is egy alvási segítség neki. 

Félreértés ne essék! Semmi baj nincs a fenti eszközökkel és módszerekkel, sőt, nyugodtan be lehet vetni ezeket az esti rutin részeként. Csak azt nem szabad hagyni, hogy teljesen álomba merüljön ezektől a gyermeked. Ha egy kis ringatás után álmosan, de még ébren teszed a kiságyába a kisbabád, az egy tökéletes befejezése lehet az esti rutinnak.

Tippek a változás előkészítéséhez

Mint minden változtatást, ezt is beszéld meg a gyermekeddel, hogy tudja mire számítson. Ne kérd a jóváhagyását (“Most elveszem a cumidat, jóóóó?”), hanem kedves hangon közöld a tényeket vele. (“Ma este a cumi helyett anya segít elaludni. Fogok neked énekelni egy altatódalt és simogatom a hátad.”)

A jó időzítés fél siker. Készülj fel arra, hogy ellenállásba ütközhetsz az első pár napban, így akár átmenetileg rosszabb is lehet a helyzet. Tehát sokkal tovább tart majd elaltatni az új módszerrel a gyermeked, mint korábban. Cumisüvegen lehet, hogy 10 perc alatt bealudt, most, hogy ébren teszed a kiságyba, simán lehet, hogy 20-40 percig is küzdesz majd vele. 

Tehát az önálló alvásra szoktatás kezdését hétvégére, még jobb esetben hosszú hétvégére időzítsd, amikor napközben van, aki átvegye tőled a gyereket és te le tudsz dőlni kicsit pihenni.

óránkénti ébredésről
Ne aludjon el ringatás közben

Cicin altatástól az önálló elalvásig – egy lépésben

Ha tehát sikerült mindent előkészíteni, akkor itt az ideje, hogy tényleg belevágj a változtatásba! Az átszoktatást megteheted egy lépésben vagy több lépésben is. Nézzünk egy példát az első verzióra.

Cicin elalvás helyett most a kiságyba fekteted a gyermeked, kicsit énekelsz neki, simized a hátát, majd kimész az ajtón. Ez egy éles váltás, ami biztosan heves ellenállásba fog ütközni kezdetben. Magyarul sírni fog a gyermeked, amikor kimész az ajtón. 

Mivel nem hagyjunk magára síró gyereket, ezért visszamész a szobába, megvigasztalod (lehetőleg anélkül, hogy kivennéd az ágyból, mert akkor azt hiheti, hogy sírással elérte, hogy anya újra a cicin altatja el), majd kijössz újra. Erre valószínű megint sírással reagál a gyermeked. Te újra bemész vigasztalni. És ezt a kört lejátszod, ahányszor szükség van rá. 

A gyermek vérmérsékletétől függ, hogy hány köröd lesz, mire megnyugszik. Első este lehet, hogy több, mint 10 alkalommal be kell menjél, de második este “már csak” 5-7-szer, harmadik este 2-4-szer, míg a 4-5. nap környékére már jó eséllyel menni fog az önálló elalvás.

Cicin altatástól az önálló elalvásig – több lépésben

Ha ezt túl megterhelőnek érzed, választhatod a kevésbé drasztikus, többlépcsős változtatást is. Ennek előnye, hogy egy-egy lépés kisebb változást jelent a babádnak, de hátránya, hogy többször kell nekifuss az esti rutin változtatásának, ezért összességében valószínűleg több energiát kell ebbe a verzióba beletegyél.

Például a cicin altatás helyett először ringatással altatsz. Aztán amikor már azt megszokta a csemetéd, akkor továbblépsz és ringatás helyett beteszed a kiságyba és végig ott ülsz mellette, amíg elalszik. Amikor már ezt a verziót is elfogadta, akkor már nem a kiságya mellett ülsz, hanem attól egy kicsit távolabb. Ha már ez is megy, akkor az ajtóban várakozol amíg elalszik. 

Végül amikor már ezzel sincs gond, akkor az ágyba fektetés (és éneklés, hátsimogatás, stb. – a saját esti rutinotok) után kijössz a szobából. Innen ugyanaz a metódus, mint az első verzióban: ha sír, visszamész,vigasztalsz, majd kijössz.

Amikor a kisfiamat szoktattam rá az önálló elalvásra, akkor mi a többlépcsős módszert választottuk. Az első nagy eredmény az volt, amikor a kiságya mellett feküdtem a földön és megvártam amíg elalszik. A kezemmel néha benyúltam az ágyba és simogattam a hátát, miközben énekeltem. De nem kellett álomba ringatnom végre! A hátam már egyszerűen nem bírta már tovább.

Sírni fog? Igen. Baj? Nem.

Azt tudnod kell, hogy biztosan számíthatsz nemtetszésre a változások miatt. A gyermeked sírással fogja ezt jelezni. Természetesen alapelv, hogy nem hagyjuk magára sírni a gyermekünket. De sokan ezt félreértelmezik: nem azt jelenti, hogy mindent alá kell rendeljünk annak, hogy nehogy egy könnycsepp legördüljön az arcán!

Miért sírnak ilyenkor a kicsik? Ők nagyon-nagyon ragaszkodnak a szokásaikhoz. Ez egyszerre előny és hátrány is. Hátrány, mert sírással fogják jelezni, hogy “Hé, ez nem így szokott történni! Vissza akarom kapni a régi rendszert!”. Viszont elég gyorsan, pár nap alatt megszokják az új kereteket és utána már ahhoz fognak ragaszkodni.

A legfontosabb, hogy minden este magyarázzuk el, hogy mi fog történni vele. Legyünk mellette, amikor sírással reagál. Vigasztaljuk kedves szavakkal, énekkel, simogatással, öleléssel, kicsi ringatással. Aztán tegyük vissza a saját fekhelyére és menjünk ki. Folytassuk addig ezt, amíg elalszik.

legjobb altatódal

Türelem és következetesség

Embert próbáló időszak lesz. Nem csak abban kell következetesnek lenned, ahogy elalváskor betartatod az esti rutint, de minden egyes éjszakai kelésnél is ugyanígy kell eljárnod. Lehet, hogy első este összesen akár 50-szer meg kell tenned ugyanazokat a lépéseket. 

Ha még hajnalban eszik a gyermeked, akkor próbáld ébren/félálomban tartani amíg eszik és utána tedd be az ágyába. Épp úgy, ahogy az első altatásnál.

Az óránkénti ébredésről leszoktatás fárasztó lesz. És már eleve nagyon kialvatlan és kimerült vagy. Tudom, mert mindkét gyermekemmel végigcsináltam ezt. De menni fog!

Egy hét múlva aludni fogtok! Te is, ő is! Ehhez kívánok kitartást, sok erőt és jó erős kávét a másnap reggelekhez!