Barion Pixel

Minden vásárlás után 5%-ot faültetésre költünk! Részletek

Skip to content

Így éltem túl 20 hónap alvásmegvonást

Az első gyermekem nem volt erős az alvásban. Dorka 14 hónaposan aludta át először az éjszakát és másfél éves koárban lett ez rendszeres. Azt gondoltam, hogy a második gyerekkel már rutinosabb leszek, tehát biztosan jobb alvó lesz. Ennél nagyobbat nem is tévedhettem volna.

Áron 4 hónapos koráig “hozta a papírformát” és csak enni kelt fel éjszakánként. Igény szerint szoptattam és ekkoriban arra volt szüksége, hogy éjjel 2-3-szor egyen. Aztán jött a hírhedt 4 hónapos alvásbeborulás. Innentől hétről hétre romlott a helyzet.

Eljutottunk odáig, hogy 9 hónaposan átlagosan 11-szer kelt fel! Semmit nem pihentem éjjel, nappal pedig vittem a nővérét az oviba (már amikor a Covid miatt épp nyitva volt), vezettem a háztartást és a Szülőverzumot. 

alvásmegvonás
a hónapokig tartó alváshiány megkínoz

Ha a fáradtságot 1-től 100-as skálán mérnénk, akkor én 200%-osan ki voltam merülve. És egyszerűen tudtam, hogy ezen senki nem tud segíteni, csak én tudom magamat kirángatni ebből a nehéz helyzetből.

Egyrészt tudtam, hogy sajnos minden oka meg van egy 9 hónapos babának, hogy ne aludjon. Intenzív fogzás, mozgásfejlődési ugrások, szeparációs szorongás – hogy csak az ismertebbeket soroljam.

Másrészt hiába minden belátásom, megértésem, de nem tudok létezni alvás nélkül. Elértem a tűrőképességem határára. 

Emlékszem sokszor a reggeli feladatok elvégzése után leültem és csak zsibbadó tarkóval, égő szemekkel bambultam magam elé. Csak azért nyomkodtam a telefonom, hogy ne aludjak el az örökmozgó másodszülöttem mellett. 

Elhatároztam, hogy lassan, de biztosan elindulunk a pihentető alvás felé. Ehhez rövidtávon szükségem volt egy túlélési tervre.

4+1 trükk, amivel túlélhető az alvásmegvonás

1. Kézközelben tartsd a gyermeked – Amennyire lehetséges, tedd magadhoz közel a kisbabádat. Az lenne az ideális, ha a saját ágyába, tennéd, amit odatolsz a saját ágyad mellé/közelébe. Így hallja a megnyugtató szuszogásod este a picid és neked sem kell éjjel sok-sok lépést megtenni hozzá. 

alvásmegvonás
végre alszik

Ha jól esik, alhattok egy ágyban, csak vedd figyelembe, hogy később eggyel több dologról kell majd leszoktasd a csemetéd vagy hosszú évekig várhatod, amíg magától elhagyja a szülői ágyat. Egyik sem baj, csak légy tisztában a várható következményekkel.

2. Nagytesót másik szobába tedd – Ha megoldható, az idősebb gyermeked másik szobában aludjon, hogy kevesbé ébressze fel a kicsi sírása. Mert egy gyerek éjjeli visszaaltatásánál csak az fárasztóbb, ha két gyereket kell visszaaltatni egyszerre.

Tudom, hogy sok esetben óriási variációk nincsenek egy lakásban, mi is csak annyit tudtunk tenni, hogy Áron velem aludt egy szobában, a férjem a nappaliban és Dorka a másik hálóban. Néha előfordult, hogy két csukott ajtón keresztül is felébredt Áron üvöltésére a nővére, de általában elég volt ennyi hangszigetelés.

3. Fogadd el, hogy most csak a túlélés a cél – Könnyűnek hangzik, de ez a legnehezebb a gyakorlatban. Fontos tudatosítani minden rosszalvó baba anyukájának, hogy ez egy objektíve nagyon nehéz élethelyzet. Nem tehet róla senki, hogy “ezt dobta neked a gép”. Van, hogy rajtad kívül álló okokból érnek negatív hatások. Az egyetlen, amire hatásod van ebben a szituációban, hogy hogyan reagálsz rá.

Fogadd el, hogy a kisbabád ilyen típus. Valószínűleg nagyon aktív és okos baba, aki éjjel is szeretné a világot felfedezni. Neked most az a dolgod, hogy túléld ezeket a hosszú napokat. Minden más elvárást pedig engedj el. Ez a mentális egészséged miatt fontos. 

alvásmegvonás
megmentőim: kávé és süti

Ilyen durva alvásmegvonással máshol rabokat kínoznak, mi anyák meg képesek vagyunk úgy tenni, mintha ilyen körülmények mellett tudnánk fittek, szépek lenni, csillogó-villogó lakást prezentálni, egészségeseket főzni, esetleg még fizetős munkát is végezni. Hát sajnos ilyen nem létezik. Alvással is baromi nehéz ennyi szerepben helytállni, nélküle meg egyenesen lehetetlen. 

4. Add meg magadnak az apró örömöket – a hétköznapok bizony iszonyúan egybefolynak a folytonos fáradtságtól. Ne most szokj le a koffeinről, szénhidrátról, a kedvenc ízeidről! Engem sokáig az éltetett, hogy a reggeli rutin elvégzése után a málnás-csokis vagy épp mogyoróízű kávémba kapaszkodhattam.

Próbáltam kihúzni finom falatokkal és italokkal az ebéd utáni szunyáig. Amikor alszik a baba, próbálj te is pihenni! (Ne legyél olyan mazochista, mint én, aki a gyerekek alvásidejében kezdte építeni élete első vállalkozását, mert garantáltan zombi leszel!)

+1. Örökítsd meg a szép pillanatokat – Szerinted is baromi igazságtalan, hogy csak álmosan vonszolod át magad a legcukibb kisbabás éveken? Hiába tűnnek irgalmatlan hosszúnak a nappalok és az éjszakák, mégis úgy érzed, hogy rohan az idő. A kialvatlanságtól sajnos sokkal hamarabb kopnak az emlékek. Szeretnéd megőrizni a megismételhetetlen pillanatokat a kisbabáddal? Jó hírem van! Pontosan ez volt a motivációm, amikor megalkottam a Babakalandot. Vezess te is babanaplót, hogy maradjon kézzelfogható emléked az első évek varázsáról!

alvásmegvonás
sokszor ébrednek, ez természetes

Ezek a tippek segítenek túlélni az álmosságtól nehéz heteket, hónapokat. A valódi megoldás azonban – az idő múlása mellett – az, ha segítesz megtanulni a kisbabádnak önállóan elaludni. Szeretnéd tudni, én hogy csináltam? A következő blogbejegyzésben elárulom!